Ana içeriğe atla

[RÖPORTAJ] Zhang Yixing - Music Business Röportajı


MusicBusiness: İlk albümünden şu ana dek, dinlediğin müzikte bir farklılık var mı?

Yixing: Bana göre, gittikçe iyi oluyor. Avrupa ve Amerika'daki en popüler şarkılardan bazılarını dinliyorum. En popüler şarkının ne olduğunu, ne tür bir konsepte sahip olduğunu, nasıl bir müzik olduğunu bilmek istiyorum. 

Öncelikle yabancı şarkıları dinlerim. İki ya da üç şarkı dinlerim. Ritmine uyum sağladıktan sonra derhal şarkıyı keserim ve kalite daha mı kötü ya da ritme devam edebilir miyim yoksa farklı bir yöntemle gidebilir miyim ona bakarım. Bu yöntem oldukça iyi ve tüm müzisyenlere tavsiye ediyorum çünkü her tür ses ekipmanı çok gelişmiş durumda. Doğrusu pek çok kişi ses perdesinin nasıl olduğunu bilmiyor. Biz aranjman yaparken en iyi yöntem öncelikle yabancı şarkı dinleyip sonrasında kendi şarkınıza dönmektir. Bir fark var mı, fark nerede bulabilirsiniz. Bu mantığa göre kendinize bakmanın daha iyi olacağını anında keşfedebilirsiniz. 

MusicBusiness: Aranjmanlarında farklı müzik unsurlarını nasıl kullanıyorsun?

Yixing: Birkaç yıldır aranjman yapıyorum ve bu tür deneyimlerim oldu. Orkestrasyon konusunda çok fazla görüş bulunmuyor. Ama dünyada kötü enstrüman diye bir şey yoktur. Yalnızca bu enstrümanı kullanmayı bilmeyen aranjörler ve yapımcılar vardır. Her enstrüman iyidir ve kendine has bir anlamı vardır. Nasıl aranje edileceği tümüyle deneyime kalmış. Neden bunu aranje edebiliyorum? Neden aranje edemiyorum? Sebebi gerçekten de deneyimle alakalı. 

MusicBusiness: Şarkı yazma ve sonraki üretim sürecinde müzik ilhamın nereden geldi?

Yixing: İlham esasında hayattan geliyor ama ben normal olmayan bir hayata sahibim. Demek istediğim diğer insanlar için ilhamları hayatın her açısından gelir. Öyleyse, hayatımın eksikliğinde ilhamım yalnızca onu bulmak için sıkı çalışmamdan ötürü ortaya çıkabilir. Misal, 5-6 saat stüdyomda ya da uçakta oturuyorum. Yoldayken iş aralarında müzik yapıyorum. 

MusicBusiness: Yani sen çok hayal gücü olan birisin. 

Yixing: Hayal gücü. Belki biraz hayal gücüm vardır ama bilhassa zengin bir hayal gücü değil. 

MusicBusiness: Genelde nasıl müzik aranje edersin?

Yixing: Aslında şarkı kampındayken hep birlikte üretiyoruz. Besteleme sürecinde öncelikle parçayı kendi vokalimi kullanarak kaydediyorum. Sonra arkadaşlarımı davet ediyorum. Amerikalı kardeşlerim, Çinli kardeşlerim, Endonezyalı kardeşlerim ve çeşitli arkadaşlarım var. Hepsi bir aradayken onlardan dinlemelerini istiyorum. Ne düşünüyorsunuz diye soruyorum. Bence bu iyi, bu iyi değil ya da bunu ileri atıp bunu geri atabilirsin diyorlar. Ya da bir parçayı doğrudan benim söyleyebileceğimi bir başkasını kendilerinin söyleyeceklerini ifade ediyorlar. Sonra ben parçalarımız içerisinden en iyisini seçip, kesip biçiyor ve bir şarkı biçimi veriyorum. 

MusicBusiness: Aranje ettiğin ilk şarkıyı hatırlıyor musun? Aranjörlerin endüstri sektöründe telif hakkı gelirine sahip olmamaları durumuna nasıl bakıyorsun?

Yixing: Evet, hatırlıyorum. "Aşırı Özlem" isimli bir şarkıydı. Onun ardından aranjman konusunda epey yetenekli olduğumu keşfettim ve hobim oyun oynamaktan yavaş yavaş aranjman yapmaya kaydı. 

Benim aranjörlerim telif hakkı ücretlerinde orantılı hisseye sahipler. Umarım bu röportajı yayınladıktan sonra tüm iyi aranjörler benimle işbirliği yapmaya gelirler. Onlara telif hakkı ücreti ödeyeceğim.Ve anlaşmalı olmalılar, bu çok önemli. Ben müziği kendim yapıyorum. Bu yüzden de telif hakkının önemini elbette ki biliyorum. Başkalarının verdiği çabayı yok etmemeliyim. Bir şarkıya harcadıkları en küçük efor bile saygı görmeli. Bununla birlikte şu anki çevre kamera arkasında çalışan besteciler ya da yapımcılar için henüz güvence sağlamış değil. Müzik yapacak olan ama geçim sıkıntısı sebebiyle yapmak istemeyen pek çok iyi yapımcı bulunuyor. Bu tüm müzik piyasasını yerinde saymaya yönlendiriyor. Fakat aranjman kısmında dünya ile kıyaslanabilecek bazı yeni güçler rezerve ettiğimizi gördüm. Fakat bu güçleri nasıl anlayabiliriz? Bu piyasa gelişiminin durumuna ve fırsatlarına bağlı. 

MusicBusiness: Şarkı sözleri nasıl ortaya çıkıyor?

Yixing: Sözlere aldırış etmiyorum, ben yalnızca deneme kısmından sorumluyum. Asıl kayıttan hemen önce son 4-5 versiyonu alıyorum ve aralarında seçim yapıyorum. Seçimim esasen ortaya koyulan eserin iyi ya da kötü olduğunu söylemiyor bu yalnızca demoya en yakın ifadeye sahip sözlerin hangisi olduğu hakkında ve ben bu konuda bir yargıya sahibim. 

MusicBusiness: Hayranlarına daima saygı gösteriyorsun ve yeni albümde hayranlar için yazdığın <Don't Let Me Go> isimli bir şarkı var. 

Yixing: Bu albümde, onlar için şarkı yazdım ama haberleri yoktu. Herkes onlar için yazılan şarkının <Tattoo> olduğunu zannetti.

MusicBusiness: Her zaman şarkılarından birinin eğlence ortamından çıkıp hit olmasını istedin. Şu ana dek hayranlar arasında toplum seviyesine erişemedi. 

Yixing: Aslında <SHEEP> şarkısıyla pek çok kişi beni tanıdı, o benim bir başyapıtım. Fakat şu anda şarkıların eğlence ortamından çıkıp çıkmayacağı nihai olarak piyasanın tepkisine bağlı. Piyasada pek çok şarkı gömülmüş olmalı. 

Eğer diğer şarkıcıların şarkı yayınladığını görüyorsanız, onlar teke tek olacaktır. Fakat benim için bir albüm yayınlamak aşamalı bir iş. Karnaval misali bu zaman diliminde, pek çok iyi şarkı duyabilirsiniz. Esasen müziğin bu olduğunu düşünüyorum, bu bir tür saygı göstermektir. 

MusicBusiness: Gelecek albüm için beklentilerin nelerdir? 

Yixing: Gelecek albümde, fiziksel albümü alan arkadaşlar "Xing Ye" ifadesindeki "Ye*" kelimesini bir araya getirmiş olacaklar. Çünkü ilk albümden itibaren, dördüncü albümün ardından müzikte "efendi" olmak istiyorum. 

Ç/N: Yixing'in albümlerinin kenarında Çince "efendi" anlamına gelen kelimenin parçaları bulunuyor. Dördüncü albümle birlikte tüm parçalar ortaya çıkmış olacak. 

MusicBusiness: Eğlence sektöründeki kariyerinde hedeflerin nelerdir?

Yixing: Kariyerim 3 alana sahip. Müzikte gelecekte daha sıkı çalışmak ve Grammy Ödülü alarak, orada sahne performansı sergilemek istiyorum; film ve TV alanında oyunculuğumu geliştirmek istiyorum; varyete konusunda ise aslında o kadar da iyi değilim (Güler).

MusicBusiness: Oyunculuğun büyük bir sürpriz olduğunu söylemiştin. 2018 yılında müzisyen ve oyuncu kimliğin arasında geçiş yapmanı nasıl yorumluyorsun? <The Island> filmini izledik ve tezatın büyüklüğü sebebiyle seni zar zor tanıyabildik. 

Yixing: Benim asıl gayem ve hayalim iyi, başarılı bir şarkıcı olmak. Müzik yapım endüstrisiyle tesadüfen iletişime geçtim ve şu anda herkes tarafından tanınan bir müzisyen hâline geldim. Müziğe ilaveten büyük abilerimle tanıştığım için çok şanslıydım. Çeşitli tecrübeler vasıtasıyla 2018'den bu yana nihayet aktör olarak kabul gördüm. Hayatımda çeşitli fırsatlara sahip olmanın muhteşem bir şey olduğunu düşünüyorum. Nihayet, bu fırsatları yakalayabiliyorum. Her neyse, ben şanslı bir adamım. Daima hayatımın %99'unu şansın ve %1'ini sıkı çalıştırmanın oluşturduğunu düşünüyorum. Dün biri bana, "Madem yalnızca %1 çaba gerekiyor neden hâlâ bu kadar sıkı çalışıyorsun?" diye sordu. %99 şanslı biriyseniz %1 için çaba harcamayacak mısınız? Bu şekilde asla hayallerinizin farkına varamaz ve fırsatları yakalayamazsınız, bu yüzden daha sıkı çalışacağım. 

MusicBusiness: İnternet ünlülerinden gerçekten güç sahibi olanlara, sen hangi doğrultudasın?

Yixing: Hayır, ben o doğrultuda çalışmak istemiyorum. Şu anda daha güçlü bir yöne doğru hareket etme ve çabalarıma devam etme sürecindeyim. Çünkü benim için "internet ünlüsü" ya da "ne sevimli" diyen pek çok kişi olacaktır. Doğrusu bu bir zaman, bir dönem. Bilhassa bir şeyi temsil etmiyor. "İnternet ünlülerini" ya da "sevimli erkekleri" küçük görmeyin. Yapabileceğim şey, aklınıza gelen her şeyi yapabileceğimi kanıtlamaktır. 

MusicBusiness: Gerçek dünyada 'bilinçli olmamak' daha iyidir. Hayranların dışındaki piyasaya bakışın nedir?

Yixing: Diğer piyasalara giriş yapmak ve karşı sesleri dinlemek istiyorum. Beni tanımayan bazı insanların seslerini duyabilirim. Doğrusu ben yalnızca sıradan bir adamım fakat diğer insanların beni anlamasını istiyorum. Bir süredir rahat alanımdan çıkıp farklı insanlarla ilişki kurmaya çalışıyordum böylece kendime karşı daha açık ve objektif bir anlayışa sahip olabilirim. 

MusicBusiness: Şu ana dek yapmış olduğun en çılgınca şey nedir?

Yixing: Gönüllü olarak maruz kaldığım engelleri yayınlamak ve serbest davranmak. Weibo'da ekibimle görüşmeden paylaştım ve bu beni sonsuz bir sıkıntıya soktu. 

MusicBusiness: M-pop konseptiyle ortaya çıkma sebebin nedir?

Yixing: Bana göre, Yixing'in tarzını tanımlamam gerekiyor. Bu benim işim. Albüm Amerika'da yeni çıkış olarak yayınlandığından bir besteci olarak kendi öz geçmişimi yazmam gerekiyor. Amerika'nın bestecilere çok büyük saygısı var, kendi öz geçmişinizi kendiniz yazmalısınız. Müzik tarzını tümüyle sizin açıklamanız gerekiyor. Örneğin, bir roman yazıyorsunuz başkasının sizin yerinize profil yazısı vb. yazmasına izin veremezsiniz. Sonra bilgisiz oldum, kendi müziğimi tanımlamak için nasıl iyi bir sözcük bulunur bilmiyordum. Ben gerçekten tanımlayamıyorum, öylece "urban müzik" diyemezsiniz. "Future bass" şeklinde tanımlayabilirsiniz. "vaah vaaaah", "VVV" şeklinde kısımları var. Aynı zamanda güçlü bas sahibi. Bunu tümüyle "future bass" olarak tanımlayabilir misiniz? Hayır. Olması gerektiği kadar karmaşık değil. Bu yüzden başta gerçekten çok sıkıntı çektim, çok kötü hissettim. Uzun zaman sonra M-pop konsepti ekibim tarafından öne atıldı ve mesele açıklığa kavuştu. 

Başta herkes "M-pop Çince pop anlamına mı geliyor?" sordu. Ben de hayır dedim. M, Çince (mandarin) anlamına sahip ama daha çok karma. Çünkü çoğulcu bir dönemde, çoğulcu bir dünyada bu globalleşmiş bir piyasa. Eğer tek bir dil kullanırsanız ya da yalnızca bir iki şeye sahip olursanız piyasaya tümüyle açılamazsınız. Bu ekonomik globalleşme konseptinden bir tür ayrılış. Bence bu şekilde, yabancılarla kendi müziğim arasındaki mesafeyi kısaltabilirim. Dolayısıyla bana göre M-pop'un nihai tanımı "Çince temelli bir ya da daha fazla yabancı dille harmanlanan müzik." (gülümser)

MusicBusiness: 2017 hip-hop müziğinin ilk yılı olarak nitelendiriliyor. Hip-hop gençler arasında çok popüler. Bu yıl, <Idol Producer> stajyerlerinin birçoğu rapçi olmaya hevesleniyor. 2018'de <Rave Now> programında yer aldın, aynı zamanda bu yıllarda urban müzik konsepti popülerleşti. Çin'deki bu müzik türü gelişimi hakkında ne düşünüyorsun? 

Yixing:: Çin'de hip-hop müziğin popüler hâle gelmesinin bazı sebepleri olmalı. Bu çok rahat bir müzik tarzı. Ben de hip-hop severim fakat Çin'de biraz daha yerel bir hâle gelmesi gerekiyor. 

İkinci olarak, urban. Urban ve EDM müziklerin yükselişe geçtiğini düşünüyorum. EDM aslında pek çok farklı müzik barındırıyor. Popülariteye uymak istiyorsanız sonunu getiremezsiniz. Kendi müziğimizi yapmamız gerekiyor. Kendi müziğimi kendim yaptığım için onların baslarını üretebilecek miyim diye görmek için en iyi müzisyenlerin müziklerini dinliyorum. Onların basları güçlü. Ben de kendi basımı güçlü yapabilir miyim? Bazı gerçek enstrümanlar kullanıyorlar aynı etkiyi veren gerçek bir enstrüman bulabilir miyim? Ya da kendi müzik parçamı yapabilir miyim? Ya da bunu çalıp kaydedebilir miyim? Tüm bunlar benim girişimlerim. Sonra bana uyan bir yolu deneyebilirim. 

Eğer daima birbirimizi taklit edersek asla açılamayız. Ve asla diğer insanlardan daha iyi olamayız. Diğer insanlar hip-hop müzik yapıyor diye hip-hop müzik; elektronik müzik yapıyor diye elektronik müzik yapıyorsanız daima onları arkadan takip etmek durumunda kalırsınız, asla kendi fikrinize sahip olamazsınız. 

Biz müzik yapıyoruz dolayısıyla insanları müziğimize yönlendirmek ve dinleyebilecekleri bu tarz bir müziğe sahip olduğumuzu söylemekle yükümlüyüz. Sadece kalabalığı takip ederseniz bir anlamı olmaz.

MusicBusiness: Şu anda müzik sektörünün gelişimi hakkında düşüncelerin nelerdir?

Yixing: Kişisel olarak birkaç yıl önce Çin müzik piyasasının bir tur türbülansa girdiğini düşünüyorum ve bu durum müziğin kalitesini, Çin müzik piyasasının canlı olup olmadığını tanımlıyor, bu aslında yeni bir başlangıç. Bu durum yalnızca hayran ekonomisinin benzerini yapmıyor aynı zamanda Çin'deki müzik piyasasının da benzerini yapıyor. Böylece daha fazla kişi müziğin ümit vadettiğini düşünüyor. 

Ben 17 yıllık Çin müziği tecrübesiyle yetiştirildim; halk şarkılarından etnik şarkı söylemelere, popüler şarkılara...Çocukluğumda "gençlik şarkı söyleme yarışması" yok muydu? Gördüm ve yer almak istedim fakat bana uzak olan Pekin'de gerçekleştiriliyordu. "Gençlik şarkı söyleme yarışması" ana karamızın müziğidir aynı zamanda Hong Kong ve Tayvan'ın etkileri de bulunmaktadır. Buna ek olarak EDM, hip-hop ve diğer yabancı müzikler birlikte kaynamıştır. Dolayısıyla şu anda çok iyi bir müzik piyasası atmosferine sahip olduğumuzu düşünüyorum. 

İlk dönüş yaptığım zaman, eskiler Çin müzik piyasasının ölü olduğunu söylediler. Ama ben böyle düşünmüyorum, her zaman canlı değil miydi? Ve gittikçe daha iyi oluyor. 

[Lütfen çevirileri kaynak belirtmeden PAYLAŞMAYINIZ.]

TR: Mira @Layixingturkey (Twitter)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

[PROGRAM ÇEVİRİ] Idol Producer 1. Sezon Tüm Bölümleri

Idol Producer 1. Sezon 1. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İzleme Linki 2: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 2. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 3. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İzleme Linki 2: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 4. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 5. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 6. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 7. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 8. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 9. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 10. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1

Zhang Yixing'in Geçmişine Biraz Göz Atmaya Ne Dersiniz?

Anlatımlar 2005'ten bu yana Yixing'in sadık hayranı olan Tang Tang isimli bir kıza ait. Lay 2005 yılında Çin'de Star Academy programında yer aldığı sıralarda kendi baidu forumuna sahipti. Bu kişi, forumu onca yıl boyunca yöneten hayran. Hayranlarıyla buluşmada: Lay ile birkaç kez buluştuk. Onlardan biri gerçekten sıcak bir gündü fakat akşam fazlasıyla rüzgarlı oldu.  Arkadaşımla ben epey gergindik ama Lay gerçekten uyumlu, sıcakkanlı ve arkadaş canlısıydı tüm o zaman boyunca gülümsedi. Oturdu ve bizimle bir süre arkadaş gibi sohbet etti, hiç de gösterişli bir tavır sergilemedi. Üstelik bizim ricamız üzerine gitar çaldı ve dans etti. Arkadaşım Changshalı olmadığından ona çevreyi göstermeye gidecektik, dışarı çıktığımızda havanın iyice soğuduğunu farkettik. (kısa kollu giyiyordum) Lay bize baktı ve ''Bugün rüzgar çok kuvvetli. TangTang (hayran) kısa kollu giymiş neden sana çevreyi daha sonra göstermiyoruz, hadi içeri girelim. Sizinle biraz daha sohbet edeceği

[PROGRAM ÇEVİRİ] Go Fighting Bölümleri

Go Fighting 1. Sezon 1. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 2. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 3. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 4. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 5. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 6. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 7. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 8. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 9. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 10. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 11. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık