Ana içeriğe atla

[RÖPORTAJ] Zhang Yixing - BBART Röportajı



BBART: Daha önce “Farewell My Concubine (Elveda Sevgilim)" şarkısında Pekin Operası kullanmış ve Pekin Operası ile rap müzik tarzını kaynaştırmaya çalışmıştın. Pekin Operası dışında ilgilendiğin opera var mı?

Yixing: Kunqu. Çünkü Kunqu zarafeti ve yalınlığıyla meşhur. Bu oldukça ilgi çekici. Ayrıca sevdiğim bazı geleneksel enstrümanları barındırıyor.

BBART: Geleneksel olanı popüler olanla birleştirme fikri nereden aklına geldi?

Yixing: M-POP isimli bir konseptin varlığından söz etmiştim. Aslında M-POP, Çinceyle diğer dilleri birleştirerek asıl düşüncenin ve fikrin bileşimli konseptiyle şarkının anlatmak istediğini aktarmak üzere kurulu bir tarz. Pekin Operası’nın diğer şekillerle birleşmesi gibi. Pekin Operası vurgu noktası ve yaşanılan çevreden yola çıkarak üretim yapmak açısından gençlere uyuyor. Gençlerle ortak bir dil kullanırken aynı zamanda insanlara geleneksel hazineleri unutmamayı hatırlatmak açısından iyi bir etkisi oluyor.

BBART: Memleketinden Huaguxi kullanmayı hiç düşündün mü?

Yixing: Evet ama Huaguxi’de yüksek seviye bir akış, ritim ve kafiye gerekiyor. Aslında “Luhaikanqiao”yu kullanarak elektronik müzikle harmanlamıştım. Keşfedilmeyi bekleyen çok fazla olasılık var.

BBART: Yeni albümün haziranın başında yayınlanmış olacak. Bizimle yeni albümünle alakalı bir şeyler paylaşır mısın?

Yixing: Bu daha çok geçmiş ve şimdiki zamana dair bir hikaye anlatısı gibi. Yeni albümün adı Lit (Çince adı Lotus). İnternette pek çok kişi bana beyaz lotus dedi. Hayranlarımın çoğu bu lakabı sevmez. Onlara da “lotus ablaları” diyorlar. Ama objektif bir şekilde konuşacak olursak lotus hep aynıdır. Zaman değişse de o hep çiçek açar. Değişen şey, ona nasıl baktığımızdır. Değişen şey, çıkan seslerdir. Daha fazla detay vermeyeceğim. Umarım eser yayınlandığında herkes bunu anlayabilir. Tutkumu saklamak istemiyorum. Ben gerçekten müziğin kralı olmak istiyorum. Aynı zamanda bu alanda kendi anlamımı ve değeri bulmak istiyorum. Müziğim bunu başarabilir mi bilmiyorum ama hayal kurmaya ve bu uğurda sıkı çalışmaya devam edeceğim.

BBART: Yeni albümünden beklentin nedir?

Yixing: Yorumları sabırsızlıkla bekliyorum ama öylesine yapılanları değil daha çok “dinledikten sonra yapılan yorumları” sabırsızlıkla bekliyorum. Herkesin kendi müzik anlayışı var. Umarım bu dönem, idollere bir fırsat verir. Evet ben bir idol olabilirim. Eskiden belki idol olmazdım diye düşünüyordum. O zaman gerçek gücüm olurdu. Mümkünse, müziğin fena olmadığını düşünüyorsanız  bana bazı tavsiyelerde bulunmanızı samimiyetle ümit ediyorum. Umarım piyasa idollere bir şans verir. İdollerin bir yanlışı yok. Piyasanın ideal olan seviyeye yavaş yavaş ulaşacağına inanıyorum. Çin geniş bir alana ve bol kaynaklara sahip. Daha da harika idoller ortaya çıkacaktır. O zaman umarım onları derhal reddetmez, onlara bir şans verirsiniz. Ve yaptıkları işleri izler müziklerini dinlersiniz.

BBART: Albümden favori şarkın nedir?

Yixing: Benim dört favorim var. Diğerlerini dinleyiciler seçsin!

BBART: Senin gerçekten bir şeyler yapmaya çalıştığını görüyoruz. Dedikodulardan söz edebilir miyim?

Yixing: Hodri meydan!

BBART: Opera kıyafetleri abartılı görünüyor ama sahneye iyi uyuyor. Aktörler kendilerini bu işe adıyorlar. Opera performansıyla modern sahne performansı arasındaki fark sence nedir?

Yixing: Özü itibarıyla bir fark yok. İster geçmiş zaman olsun ister şimdiki zaman sahneye çıktığınızda ne yapıyorsanız o. Bu size sahnenin verdiği bir görev gibi. Aynı zamanda bu sizin ve o karakterin arasındaki bir yansıma.

BBART: Xiangyu’yu tek bir cümleyle tanımla.

Yixing: Büyük bir enerjisi ve çok iyi bir kalitesi var.

BBART: Söz konusu müzik üretmek olduğunda Çin kültürü ile senin ya da müziğin arasında nasıl rezonans sağlıyorsun?

Yixing: Bu uğurda özel bir şey yapmıyorum. (Müzik tarzım) büyüdüğüm çevreyle bağlantılı. Babam halk müziği dinlemeyi severken annem pop müzik dinleyicisidir. Annem ve babam birlikte şarkı söylediklerinde sıklıkla Çin halk şarkılarından seçerler. Annem bana Michael Jackson’ın müzik videolarının DVD’lerini alırdı ve onun dans kabiliyetinin gücünü öğrenmemi söylerdi. Babam Çin operası öğrenmemi istedi. Çin operası öğrendikten sonra annem beni Latin dansı derslerine götürdü. Babam Latin dansı derslerini iptal ettirdi ve beni Xiangsheng öğrenmeye götürdü. Dolayısıyla epey renkli bir çocukluk geçirdim.

*Xiangsheng: İki performansçının karşılıklı diyaloglarıyla sunulan geleneksel Çin komedi gösterisi. Kelime oyunları, kafiyeler, dil sürçmeleriyle gösteri renklendirilir.

BBART: Bu oldukça disiplinli. Deneyimlerini çok renkli buldum. O küçük yaşta gerekmediği kadar harika bir tecrübe edinmişsin. Yarı opera yarı modern müzik kendi buluşun mu?

Yixing: Aslında arkasında bir hikaye yatıyor. Geçmişte bir programda Xiangyu makyajı yaptırmak istemiştim ama ekip kabul etmedi. Muhtemelen izleyicilerin “Zhang Yixing’i” tanımalarını istediler. Çin geleneksel sanat formu çok hassas. Örneğin bazı katı giyim kuralları ve dekorasyon, kıyafet işlemi var. Dans ve katı hareketler için bunlar zorluk oluşturuyor. Modellik için de bazı objektif sınırlar var. Bu sebeple hocalarla konuştum ve anahatlarıyla Xiangyu’nun karakteri ifade edilebilir mi diye sordum. Bir kez denedik ve “Farewell My Concubine” sahnesiyle bunu gördük.

BBART: Orijinal unsurları yorumlayıp kendi müzik dilinde yeniden şekillendirdiğin anlamını çıkarabilir miyim? Çünkü kulağa öyle geliyor. Tuhaf ve yenilik veren bir havası var.

Yixing: Evet aslında aranjman sektöründe pek çok kişi pek çok deneyde bulunuyor. Çoğu insanın topluma “Benim tarzım bu.” deme fırsatı olmuyor. Umarım yavaş yavaş güzel bir müzik ekolojisi oluşturabiliriz. Örneğin, yapımcılar yeni bir tarz meydana koyan pek çok yapımcıyla iletişime geçebilirler. İletişim kurarak daha fazla olasılığa ve yaratıcılığa sahip olabiliriz.

BBART: Yükselen moda, güçlü ulusal karakteri olan müzik tarzı için ne düşünüyorsun?

Yixing: Bence bu iyi bir başlangıç. Üç beş yıla kadar zirve noktasına ulaşır. Belki toplumun bunu kabul etmesi için hâlâ biraz zaman gerekiyor. Başlangıçta tüm piyasa pop şarkıcılarına aitti ama şimdi daha fazla yapımcı müzik sınırlarını genişletiyor. Bu durum modern müzik kültürel eğitim çevresiyle bağlantılı. Bence müzikte hangisi daha iyi gibi bir kıyas söz konusu değil. Her tarza yer var. Her tarzın takipçisi ve dinleyicisi var.

BBART: Opera öğrenip onu ilham olarak kullanmakla Er Yue Hong karakteri arasında bağlantı var mı? O zaman sana öğreten bir hocan mı olmuş muydu?

Yixing: Babam öğrenmemi istemişti. O zamanlar “Zhiquweihushan” öğreniyordum. Bir hocam bana profesyonel eğitim verdi.

BBART: Küçükken opera konusundaki izlenimlerin nelerdi?

Yixing: Ben küçükken biraz modaya uyan biriydim. Neden bu birkaç sözcük uzun zaman alıyor diye düşünürdüm. O zamanlar çok meraklıydım haha! Mesela “Farewell My Concubine”de Xiangyu kısmı dört sözcükten oluşuyor ama birkaç dakika sürüyor. Şimdi modern müzik yöntemleriyle Pekin Operası’nın uzunluğunu kısaltmaya çalışıyoruz. Yöntemler konusunda mesela, belli yerlerde (modern olanla geleneksel olan arasında bağlantı sağlamak için) özel yöntemler olabiliyor. Albümde böyle pek çok şarkı var. Jade isimli şarkım Yuji (Xiangyu’nun sevgilisi) hakkında. Onun adı “Yu” ve Çincedeki “Jade (Yeşim)” kelimesiyle benzer bir telaffuza sahip. Bu telaffuzla ve müziğimle çok farklı bir şekilde oynadım. Lütfen merakla bekleyin.

*Lütfen çevirilerimizi kaynak belirtmeden kullanmayınız. Teşekkürler.*

Çeviri: Mira

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

[PROGRAM ÇEVİRİ] Idol Producer 1. Sezon Tüm Bölümleri

Idol Producer 1. Sezon 1. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İzleme Linki 2: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 2. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 3. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İzleme Linki 2: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 4. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 5. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 6. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 7. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 8. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 9. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 10. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1

Zhang Yixing'in Geçmişine Biraz Göz Atmaya Ne Dersiniz?

Anlatımlar 2005'ten bu yana Yixing'in sadık hayranı olan Tang Tang isimli bir kıza ait. Lay 2005 yılında Çin'de Star Academy programında yer aldığı sıralarda kendi baidu forumuna sahipti. Bu kişi, forumu onca yıl boyunca yöneten hayran. Hayranlarıyla buluşmada: Lay ile birkaç kez buluştuk. Onlardan biri gerçekten sıcak bir gündü fakat akşam fazlasıyla rüzgarlı oldu.  Arkadaşımla ben epey gergindik ama Lay gerçekten uyumlu, sıcakkanlı ve arkadaş canlısıydı tüm o zaman boyunca gülümsedi. Oturdu ve bizimle bir süre arkadaş gibi sohbet etti, hiç de gösterişli bir tavır sergilemedi. Üstelik bizim ricamız üzerine gitar çaldı ve dans etti. Arkadaşım Changshalı olmadığından ona çevreyi göstermeye gidecektik, dışarı çıktığımızda havanın iyice soğuduğunu farkettik. (kısa kollu giyiyordum) Lay bize baktı ve ''Bugün rüzgar çok kuvvetli. TangTang (hayran) kısa kollu giymiş neden sana çevreyi daha sonra göstermiyoruz, hadi içeri girelim. Sizinle biraz daha sohbet edeceği

[PROGRAM ÇEVİRİ] Go Fighting Bölümleri

Go Fighting 1. Sezon 1. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 2. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 3. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 4. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 5. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 6. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 7. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 8. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 9. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 10. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 11. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık