Ana içeriğe atla

[MAKALE] Lay'in Yeni Albümü Lit'in Parçalarıyla Analizi


  

Müzik kariyerime devam ederken, kendime daha çok meydan okumak ve bu yeni albümün bir sanatçı olarak bana ne ifade ettiğini düşünmek istedim. Hayat hikayemi anlatan bir şey ortaya koymak istediğimi fark ettim ama aynı zamanda hayatın içindeki karmaşık şeylerle karıştırdım ve onlardan da söz ettim. Ayrıca kültürüme sadık kalmak ve M-POP’u çeşitli seslerle ve havalarla kaynaştırarak ne kadar çeşitli olduğunu göstermek istedim.

M-POP daha çok insanın gelişmesine katkıda bulunarak büyümesini istediğim bir hareket. Henüz birçok insan M-Pop’a aşina değil ama benim M-Pop için tanımım Çince, İngilizce veya başka dilleri şarkı sözünde kaynaştırmak ve bununla beraber efsaneler, halk hikayeleri gibi tarihi unsurlarla çağdaş konuları bir araya getirmek.

Kendi hayatımda ve kariyerimde geleneksel Çin müziği, K-Pop, J-Pop, R&B ve daha fazlasıyla her tarzdan müziği keşfettim. Tüm bu farklı tarzları öğrenmek ve performanslarını sergilemek bana dünyayı müzikle daha yakın hale getirmek, huzur ve sevginin sınırları olmadığı mesajını vermek için ilham oldu. Güzel kaynaştırmalar yapmak ve dünyaya Çin kültürünü sergilemek, onlara ne kadar iyi sanatçılarımız olduğunu ve bizlerin, barış huzur ve tüm kültürlere saygı amacında olduğunu bildirmek istiyorum.



Bu albüm hip-hop, reggae ve trap müziğin Çin ve modern etkilerle harmanlanmış bir karışımı. Memleketim Çangşa’nın lehçesini de içeriyor. İçine vurmalı çalgılar, hulusi (kabak flüt) ve guzheng (kanuna benzer bir çalgı) yanı sıra Pekin operasından unsurlar ekledik. Çin kültürünü ifade etmek ve sergilemek, diğer Çinli sanatçıların takip etmesi için bir yol açmak istiyorum.


Kendimi Xiang Yu’nun reenkarne hali olarak hayal etmek hoşuma gidiyor. Ve eğer geçmiş hayatımda o olsaydım şimdiki hayatımda tüm gücümü kaderimi değiştirmek için kullanırdım. Lit albümündeki her bir şarkıyla M-Pop’un kendisi olan kültürel kaynaşma vasıtasıyla derin hislerin de ifade edilebildiğini göstermeyi umuyorum.

 


Lit


Bu şarkıyı hayallerinden ötürü alay edilen ya da küçük görülen insanlar için yazdım. Buna ben de dahilim. Herkesin kendisini koruyan bir varlık olduğuna inanıyorum. Ve müzik videoda ejderha benim tutkularımı temsil ediyor. Dolayısıyla, peşinden gitmek istediğiniz bir şey varsa kesinlikle yapmalısınız. Ejderhaya dönüşemeseniz bile en azından neye mal olacağını bilirsiniz.

Jade

Murda Beatz ile bu şarkıda çalışırken hulusi (kabak flütü) çaldım ve bunu ritme eklemeyi düşündüm. Şarkıyı bir kadın hakkında yapmak istedik ve işte o zaman şarkıyı “Jade” olarak adlandırmaya karar verdim. Hani bilirsiniz diğer ülkelerin elmasları vardır ya. Çin kültüründe bizim de yeşim taşımız var. Bu bana Xiang Yu ve onun aşkı Cariye Yu’yu düşündürdü. Onların trajik hikayelerini anlatmak için 'Elveda Sevgilim' isimli ‘Pekin Operası’ndan kısımlar ekledim.

Eagle

Çin’de gökyüzünün iki hakimi vardır: Güneş ve kartal. Bu yüzden şarkı sözlerinde, “Gökyüzünde güneş ve ben olduğumuzda/O sinsi tavşanların saklanacak yeri yok” diyorum. Xiang Yu’yu zirvesinde düşünüyorum; yenilmez ve hırs dolu.

H2O

Birdenbire farklı bir şey üretme fikri geldi aklıma. Bu yüzden guzheng, geleneksel vurmalı çalgılar ve hulusi gibi birkaç enstrüman ekledim. Orijinal demosundaki davul kısmını çıkarıp yeni bir parça yaptım ve birkaç değişiklikte bulundum.

Fly

Çin’in vurmalı çalgı seslerinden birkaç örneği klavyeye ekledik. Yeni bir his vermesi için biraz yankı ve birkaç efekt kattık. Bunu yaptığınızda yeni vurmalı çalgı sesleri çıkıyor. Bu, serbest bırakmak ve özgür olmakla alakalı bir şarkı çünkü tüm yapabileceğim şey uçmak.

Soul

Albümün ilk kısmından diğer kısımdaki Changsha şarkısına geçiş olarak en sonda bulunan şarkı. Yeniden doğduktan sonra, bir çocuk olarak Changsha'ya (doğduğum yere) gidiyorsun ve yeniden doğarak annenle tanışıyorsun. Bu şarkı oldukça ruhani bir havada ve diğerlerinden farklı. Üzerine bir katman eklemeden dahi, ritmi ilk duyduğum haliyle gerçekten çok hoşuma gitti.



Changsha


Beste ve aranjmanında Grammy ödüllü yapımcı Scott Storch ile iş birliği yapma şerefine eriştim. Şarkı sözleri arkadaşlarım Kungfu-Pen, PISSY ve benim tarafından yazıldı. Çince ve memleketim olduğu için Çangşa lehçesinde yazmayı seçtik, biraz İngilizce ekledik. Bestenin havasını canlandırmak için Çin flütüyle oldukça hafif bir melodi kattık. Bu şarkı, albümdeki tüm şarkılar içerisinde muhtemelen bana büyük bir motivasyon olan en dinamik şarkı. Bu yüzden de ikinci kısım için öncülük etmesini istedim.

Mama

Bu şarkıda çok fazla Çin, Pan-Asya etkisi olan geleneksel enstrümanlar olduğu için M-Pop diyorum. Annemin memleketi, Xiang Nehri’nin bulunduğu Çangşa ve benim için flütler akan suyu temsil ediyor. Bu şarkı Çinli ailelerin çocuklarını yetiştirme kültürüne ve onlara olan sevgisine dayanıyor. Şarkı için başta tercih ettiğim tema buydu. Sonunda İngilizce olarak, “Bırak uçayım, uzaklara uçayım” diyorum. Bu kısım, Çinli ailelerin çocuklarını koruma isteğini ama sonuç olarak onların hayal kurmalarını sonlandırmasını özetliyor.

Boom

Bu şarkının özünde Latin ve reggaeton havası var. Müziğimin canlılığını göstermek için albümün ikinci parçasının önden yayınlanan şarkısı olmasını istedim. Ne yazık ki tanıdığım hiç Latin sanatçı yok. Keşke biraz İspanyolca sözler katabilseydim. Fırsat bulduğumda İspanyolca öğrenmeyi umuyorum böylece müzikle tüm hayranları yakınlaştırabildiğim daha çeşitli M-Pop şarkıları yapabilirim.

Call My Name

Bu şarkıyı içinde hip-hop barındıran bir R&B şarkısı olarak ilginç kılmak istedim ve Çince ile İngilizceyi harmanladım. Tema konusu için aşk diyebiliriz. Birinden hoşlanıyorsunuz ama bazı sebeplerden ötürü birlikte olamıyorsunuz.

Late Night

Kendime duyduğum şüphelerimle savaşlarımı ve doğru yol mu yanlış yol mu bilemeyişime dair karmaşık hislerimi anlattım. Şu anda hedeflerime, hayallerime ve ideallerime erişme sürecindeyim. Ama aynı zamanda yolumu kaybettiğimi hissediyorum. Tarz olarak bu şarkıyı yine M-Pop olarak tanımlıyorum. EDM, R&B ve hip-hop’ın farklı elementlerini bir araya getirmek istedim. Bu, müzik yaparken kendimi olgunlaştırdığım bir şey.

Wish

Bu şarkı dile getirilmemiş bir aşkı anlatıyor. Aynı zamanda çok üzücü bir hikayesi var. Her ne kadar mesajınızı defalarca düzenleseniz de sevdiğiniz kişiye asla göndermiyorsunuz. Aslında gönderseniz neler olacağını biliyorsunuz bu yüzden durumu olduğu gibi kabulleniyorsunuz. Ne diliyorsunuz? Hiçbiri gerçekleşmiyor, sevdiğiniz kişiye mesajla asla “Seni seviyorum.” demiyorsunuz. 



[Lütfen çevirilerimizi kaynak belirtmeden
 kullanmayınız. Teşekkürler.]

Çeviri: Ebru, Mira
Kaynak: papermag

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

[PROGRAM ÇEVİRİ] Idol Producer 1. Sezon Tüm Bölümleri

Idol Producer 1. Sezon 1. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İzleme Linki 2: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 2. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 3. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İzleme Linki 2: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 4. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 5. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 6. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 7. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 8. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 9. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1. Sezon 10. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Idol Producer 1

Zhang Yixing'in Geçmişine Biraz Göz Atmaya Ne Dersiniz?

Anlatımlar 2005'ten bu yana Yixing'in sadık hayranı olan Tang Tang isimli bir kıza ait. Lay 2005 yılında Çin'de Star Academy programında yer aldığı sıralarda kendi baidu forumuna sahipti. Bu kişi, forumu onca yıl boyunca yöneten hayran. Hayranlarıyla buluşmada: Lay ile birkaç kez buluştuk. Onlardan biri gerçekten sıcak bir gündü fakat akşam fazlasıyla rüzgarlı oldu.  Arkadaşımla ben epey gergindik ama Lay gerçekten uyumlu, sıcakkanlı ve arkadaş canlısıydı tüm o zaman boyunca gülümsedi. Oturdu ve bizimle bir süre arkadaş gibi sohbet etti, hiç de gösterişli bir tavır sergilemedi. Üstelik bizim ricamız üzerine gitar çaldı ve dans etti. Arkadaşım Changshalı olmadığından ona çevreyi göstermeye gidecektik, dışarı çıktığımızda havanın iyice soğuduğunu farkettik. (kısa kollu giyiyordum) Lay bize baktı ve ''Bugün rüzgar çok kuvvetli. TangTang (hayran) kısa kollu giymiş neden sana çevreyi daha sonra göstermiyoruz, hadi içeri girelim. Sizinle biraz daha sohbet edeceği

[PROGRAM ÇEVİRİ] Go Fighting Bölümleri

Go Fighting 1. Sezon 1. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 2. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 3. Bölüm İzleme Linki: Tık tık İndirme Linki: Tık tık Go Fighting 1. Sezon 4. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 5. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 6. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 7. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 8. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 9. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 10. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık Go Fighting 1. Sezon 11. Bölüm İzleme Linki:  Tık tık İndirme Linki:   Tık tık